Hjalle och Heavy på Berget

Jag har återhämtat mig bra från samling och tetser så jag tog idag "Sylen" in till Söderhamns City för att träna lite styrka.
Bra pass! 6:a i tärningskast på råheten.
Inledde passet med en lite annorlunda uppvärmningstur. Grindarna till Berget och Oscarsborg stod öppna så jag löpte in. Fick Flashbacks ifrån då jag var där sist. Sommaren 73. Första dagen på sommarlovet, Berget var utsållt, på scen stod nämligen Hjalle och Heavy. Kunde inte låta bli att minnas tillbaka på hur dom via Tv-serien Rymmarna blev nationalikoner. Två rocknördar med långt hår och brett dalmål som heltplötsligt var några av de artister som sålde mest skivor i hela Sverige. Dom hade inte begåvats med någon bra sångröst, dom lirade inte särskilt fett på gitarrena och deras texter var komiskt tragiskt dåliga egentligen. MEN. Ett stort MEN. Dom var Hjalle och Heavy. Dom hade ett Sound, dom hade en egen grej, dom var sig själva till 110%. Idag får man genom Tv4 följa personer som är 10 gånger mer talangfulla vad gäller sång och musik än vad Hjalle och Heavy var/är? De tävlar i en tävling där första priset är att få stöpas in i en stel bestämmd form. Där man ska klä sig, frisera sig och sjunga på ett visst bestämmt sätt. Bob Dylan, Lars Winnerbäck och inte minst Hjalle och Heavy hade alla varit sjangslösa i Idol. Ingen av dom hade varit i närheten av att fylla ut den givna formen. Dom hade förmodligen blivit tillagda att vara nöjd med jobbet i Koppargruvan, för sång och musik inte var något för dom.

Vilken tur att dom inte sökte... 

//Taggen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0